مقالات آرشیو خبر ها
تنها چیزی که وویچنک شزنی کم دارد!

تنها چیزی که وویچنک شزنی کم دارد!

 

موافقانش می‌گویند او در حال گذراندن یکی از بهترین فصل‌هایش در سال‌های اخیر است. دلیل می‌آورند اگرچه دفاع گورخرها آن صلابت و استواری همیشه را ندارد اما او تا حد بسیار زیادی توانسته از سقوط اعتبار آن بکاهد. وویچنک شزنی اگرچه محبوبیت بسیاری از دروازه‌بانان طراز اول فوتبال اروپا را ندارد اما به طور قطع عملکردی آبرومند و قابل قبول از خود در دروازه یوونتوس نشان داده است.

 

هم‌تیمی‌های وویچنک معتقدند او همیشه روحیه و اعتماد به نفس بالایی دارد و این ویژگی در هر بازی نه‌تنها کمتر که بیشتر نیز می‌شود. دادن اطمینان شماره یک بودن به شزنی علی‌رغم ورود بوفون و تأییدات مکرر سوپر جی‌جی از ویژگی‌های فنی مرد لهستانی یوونتوس خود مهر تأییدی است به ارزش‌های این دروازه‎بان.

 

حالا و در حالیکه هرازگاهی در سرخط خبرها از جانلوئیجی دوناروما به عنوان جانشین احتمالی او برای فصل بعد در رسانه‌ها نام برده می‌شود و استعداد قابل سرمایه‌گذاری و آمار درخشان بسته‌ نگه داشتن دروازه این گلر 21 ساله به رخ کشیده می‌شود، نام وویچنک شزنی یکبار دیگر بر سر زبان‌ها آمده است.

 

جدیدترین آمارهایی که در این روزهای تعطیلی رقابت‌های فوتبال در اقصی‌نقاط فوتبال جهان منتشر شده به وضوح نشان می‌دهد که شزنی اگرچه از حیث کلین‌شیت در رتبه نخست قرار ندارد اما از لحاظ واکنش‌های موثر در جریان بازی، برترین گلر این فصل رقابت‌های سری A و دومین دروازه‌بان برتر در اروپا است.

 

سنگربان 30 ساله یووه در جدیدترین تحلیل عملکردی که در رسانه‌های ورزشی منتشر شده با 79.8% در صدر بهترین دروازه‌بان فصل 2019‐2020 رقابت‌های فوتبال در ایتالیا از حیث واکنش‌های موثر در جریان بازی است. پس از او توماس استراکوشا از لاتزیو با 77.9%، لوئیجی سه‌په از پارما با 77%، مارکو سیلوستری از هلاس ورونا با 76% و سمیر هندانوویچ از اینتر ناتزیوناله با 75% قرار گرفته‌اند.
برتری قابل توجه شزنی اما تنها به فوتبال ایتالیا محدود نمی‌شود. کافیست به عملکرد سایر سنگربانان قاره سبز نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم شماره یک بیانکونری دومین دروازه‌بان موثر در میان هم‌پست‌هایش در لیگ‌های معتبر اروپایی است. او پس از الیسون بکر از لیورپول با 80.4% در رده دوم ایستاده و پس از او نیز پردراگ راکوویچ از رنس فرانسه با 79.1% و هوگو لوریس از تاتنهام با 78.1% قرار گرفته‌اند.

 

اینکه او یکبار دیگر در کنار هم‌تیمی سابقش که این روزها در میان برترین‌های دروازه‌بانی دنیا اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده، قرار گرفته بیش از پیش این نکته مهم را به هواداران یوونتوس اثبات می‌کند که سنگربان محجور و محجوب تیم‌شان اگرچه اغلب کمتر به چشم می‌آید اما در مسیری رو به رشد قرار دارد.

 

 

شزنی پس از انتشار این لیست و قرار گرفتن نامش در کنار الیسون بکر می‌گوید:

 

انکار نمی‌‎کنم که قرار گرفتن در فهرست‌هایی اینچنین، احساسات خوب خودش را دارد؛ با این حال راستش هیچ‌وقت به این آمارها اهمیت چندانی نداده‌ام. محافظت از دروازه اساساً یکی از کارهایی است که یک دروازه‌بان ملزم به انجام آن است و تازه این تنها یکی از وظایفی است که در طول بازی بر عهده‌اش گذاشته شده. به همین خاطر چندان به رکوردزنی در کاری که ملزم به انجامش هستم، نمی‌بالم.
الیسون قوی‌ترین دروازه‌بان حال حاضر فوتبال جهان است. شخصاً از گلری او لذت می‌برم. از همان روزهای جوانی‌اش قابل حدس بود که به زودی یکی از بهترین‌ها در پستش خواهد شد.

 

شزنی فروتنانه و با سبکی ویژه صحبت می‌کند تا بیش از پیش نقل‌قول‌های هم‌تیمی‌هایش در خصوص اعتماد به نفس و روحیه او اثبات شود. او از روزی که به یووه آمده با تلاش در مسیر پیشرفت قرار گرفته و اینک نیز در کنار رفیق قدیمی و رقیب سرشناس این روزهایش (بکر) در حال رقابت است. شاید او برای پیشی گرفتن از الیسون و سایر رقبایش تنها یک چیز کم داشته باشد؛ فاکتور مهمی که در صورت دست یافتن به آن شاید شیوه نگاه‌ها به او و توانمندی‌هایش نیز تغییر کند: فتح لیگ قهرمانان اروپا؛ همان کیمیایی که اسطوره نشسته بر نیمکت تیمش (بوفون) نیز سالهاست در جستجوی آن است. آیا با یووه موفق به این ظفرمندی خواهد شد؟

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: